Dušan Beňo testoval objektív Nanoha x5 Pridané: 18.04.2012

Pred nedávnom som bol oslovený zástupcom internetového obchodu makrofoto.sk, či nemám záujem urobiť recenziu nového špecializovaného makroobjektívu Nanoha x5. Skutočne ma to potešilo, pretože tento typ makroobjektívov s extrémnym zväčšením, je pre mňa veľkým lákadlom a určite nie len pre mňa.

Poďme si teda Nanohu x5 predstaviť.

Ako už bolo popísané v predchádzajúcej recenzii pripravenej serverom Fotorádce.cz, Nanoha x5 je makroobjektív, ktorý dosahuje extrémneho zväčšenia 4x až 5x čo znamená že do hľadáčika dostaneme minimálne 4,5 mm a maximálne 3,6 mm !!! Čo reálne predstavuje zväčšenie 8 až 10:1 ak to prepočítame na fullframe, alebo 35 mm film. Sú to skutočne enormne veľké hodnoty. Na zoznámenie sa s objektívom som mal približne 30 dní času a preto sa s vami podelím o skúsenosti, ktoré som za ten čas získal.

Nanoha s držiakomKonštrukcia objektívu

Objektív je vyrobený z kvalitných materiálov - kov. V ruke pôsobí skutočne solídne a príjemne, nič nevŕzga. Nájdeme na ňom manuálne ovládaný clonový prstenec a tzv. zaostrovací prstenec, ktorým meníme plynule zväčšenie. V prednej časti sa nachádza kryt s troma led diódami, ktorý sa dá v prípade potreby zložiť. Clonový prstenec umožňuje zacloniť objektív od clony f/11 až po f/32. Jediné čo môžem objektívu v konštrukcii vytknúť je nepresnosť a menej kvalitné spracovanie ostrenia. Nie je to ale nič tragické.

Zväčšenie

Nanoha x5 umožňuje fotografovať v rozmedzí zväčšení 4x a 5x. Toto zväčšenie už skutočne nie je pre začiatočníkov a aj „profíci" majú čo robiť aby urobili kvalitne ostrú fotografiu bez toho aby bola fotografia rozmazaná. Toto zväčšenie, ktoré objektív umožňuje je jeho silnou ale zároveň aj slabou stránkou ktorá ho brzdí. Niekedy fotografovaný objekt sa do hľadáčika celý ani nezmestí, je to skutočne objektív pre tých ktorý vyžadujú absolútne extrémne zväčšenie.

Optická kvalita

Na tento parameter som pri všetkých objektívoch zvedavý najviac. Pretože nič voľne dostupné nedosahuje kvalitnú kresbu pri tak veľkom zväčšení ako 8 - 10:1. Svetelnosť f/11 ma pri takom veľkom zväčšení trošku naľakala, pretože som mal strach z difrakcie, no objektív dosahuje skutočne kvalitnú kresbu v porovnaní so zväčšením, akého sa dá objektívom dosiahnuť. Čo sa mi nepáčilo bolo trošku zahmlený obraz pri plno otvorenej clone (f/11), ale hneď po zaclonení na f/16 už bol obraz pekne kontrastný. Na žiadnej fotografii, ktorú som s objektívom odfotil som si nevšimol že by objektív aberoval, čo je znak kvalitnej optiky.

Výrezy z fotografií

Difrakcia obrazu je kapitola sama o sebe. Aj po úplnom zaclonení na clonu f/32 je na moje prekvapenie difrakcia veľmi veľmi nízka, až takmer žiadna !!! Čo som zatiaľ ešte na žiadnom inom makro objektíve nezažil, iba pri tomto. Bol som naozaj prekvapený výbornou kresbou pri zväčšení 8 - 10:1 na clone f/32 ! Mal som možnosť porovnať objektív Nanoha x5 s Canonom MP-E 65 mm kde síce MP-E dosiahlo na rovnakom zväčšení trošku lepšiu ostrosť no skutočne len o vlas a to vďaka svetelnosti f2,8. Čo sa mi veľmi páči na objektíve Nanoha x5 je „ohromne veľká" hĺbka ostrosti (DOF) ktorú poskytuje oproti akej koľvek konkurencii a teda aj MP-Ečku.

Nanoha x5 DOF

Pracovná vzdialenosť

Výrobca udáva pracovnú vzdialenosť 11 - 19 mm. Pri zväčšení 4x je to 19mm a pri 5x je to 11mm. Je to skutočne slušný parameter na tak veľké zväčšenie. No mnoho ľudí môže mať problém osvetliť fotografovaný objekt. Treba si premyslieť aké osvetlenie zvoliť. Ja odporúčam svietiť bleskom, pretože pri prirodzenom svetle mi dávalo veľmi dlhé časy (2-3 s) a vznikali problémy s neostrosťou fotiek vplyvom vibrácii. Na osvetlenie som použil 2 obyčajné manuálne ovládané blesky, ktoré som ručne odpaľoval lacným rádiovým odpaľovačom za 40,-eur.

Svetelný modul

Osvetlenie troma silnými led diódami je výborne riešenie. Osvedčí sa pri natáčaní videa ako aj fotografovaní. No vytvára dosť ostré svetlo a mnoho fotografov ako aj ja sa zrejme rozhodne pre vlastný spôsob osvetlenia.

Výhody - nevýhody (+,-)

+ bezkonkurenčný makro - mikroobjektív pre micro 4/3 a Sony E bajonety
+ obrovske zväčšenie
+ „extra veľká" DOF
+ kvalitná kresba

- nemožnosť nastaviť menšie zväčšenie
- slabšia kvalita spracovania pohybu ostriaceho prstenca
- len pre systém micro 4/3 a Sony E
- nižšia svetelnosť (f/11)
- 5 lamelová clona

Konkurencia

Po pravde, čo sa konkurencie týka, objektív v tejto oblasti nemá žiadneho skutočného konkurenta na micro 4/3 a Sony E systémy. Pretože žiaden iný objektív s tak obrovským zväčšením sa pre tieto systémy nevyrába. Jediný konkurent by mohol byť objektív Canon MP-E 65mm/2,8 ktorý je však určený pre zrkadlovky. Ten umožňuje fotiť v rozmedzí zväčšení 1:1 - 5:1 a teda dosahuje menšieho zväčšenia ako objektív Nanoha x5. Ak použijeme medzikrúžky alebo TC môžeme aj s MP-Ečkom dosiahnuť podobného zväčšenia, ale na úkor kresby. Jeho cena je niekoľko krát vyššia, ale má trošku lepšiu kresbu a rozsah zväčšení.

Ideálna clona

Každý objektív, ktorým fotím si vždy otestujem aby som vedel ktorá clona je pre neho tá „ideálna" kedy objektív dosiahne najlepšiu ostrosť a kontrast. Tu sa mi osvedčila clona f/22.

sánky s jemným posuvomSkladané makro

Skladanie fotiek pre väčšiu hĺbku ostrosti je dnes už „bežný" štandard, ak chcete dosiahnuť pri veľkých zväčšeniach aj dostatočne veľkú hĺbku ostrosti. Ja túto metódu využívam veľmi často, pretože pri tak veľkých zväčšeniach o akých sa tu bavíme je DOF skutočne veľmi malá. Na ukážkových fotografiách je vidieť pomerne veľkú DOF a to práve vďaka skladaniu fotiek. Mikrosánky sa dajú zohnať na ebay.com , kde stačí poriadne hľadať a kúpiť niečo s jemným chodom (proxxon). Prípadne využiť starý mikroskop najlepšie kvalitný Zeiss, ale tam si už treba za kvalitu priplatiť. A potom už len fotiť a skladať :-) .

Oko motýľa
 Portrét lesného mravca
 Oko motýľa
 Portrét lesného mravca
 Portrét muchy Portrét muchy II
 Portrét muchy I  Portrét muchy II
 Pestrica Peľové tyčinky
 Pestrica pruhovaná
 Peľové tyčinky
 Skákavka Zubná kefka - neskladaná fotografia
 Skákavka - neskladaná fotografia
 Zubná kefka - neskladaná fotografia

Rady

Ak môžem pridať nejakú radu, tak by to bolo použitie kvalitného statívu aby nedochádzalo k vibráciám. Fotiť za pomoci diaľkového ovládania alebo drôtenej spúšte. Osvetľovať silnými lampami alebo ešte lepšie systémovým bleskom pre úplné „zmrazenie" obrazu.

Za zapožičanie objektívu by som sa chcel poďakovať spoločnosti MakroFoto s.r.o. ktorá je zároveň dovozcom objektívu do SR a EÚ.

Záver

Záver nechám na každom z vás, pretože nikde nie je napísané pre koho je objektív špeciálne určený.  Zo skúseností viem, že to vyžaduje isté znalosti a skúsenosti, aby človek dokázal využiť vlastnosti, ktoré objektív poskytuje. Všetkým ktorí to zvládnu bude odmenou fotografia s extrémnym zväčšením.

Spoločnosť MakroFoto s.r.o. ďakuje fotografovi Dušanovi Beňovi za jeho čas a ochotu odskúšať nový a ako z článku vyplýva aj kvalitný makro objektív. Viac makrofotografií ztvorby Dušana Beňa si môžete prezrieť na stránkach Kvejlend

Na žiadosť zákazníkov a čitateľov článku pridávame porovnanie kresby troch makro/mikro objektívov (Nanoha x5, Canon MP-E a mikroskopický objektív Mitutoyo M Plan 5X)

Porovnanie kresby objektívov