Top produkty
Späť na Články

Objektív Yasuhara MOMO 100 Pridané: 23.04.2017

MakroFoto s.r.o prináša pre slovenských fotografov nový zaujímavý objektív od japonského výrobcu Yasuhara. Objektív je určený ako doplnkové sklo pre fotografov túžiacich po novom, inom a kreatívnom zobrazovaní sveta okolo nás. S objektívom Yasuhara MOMO 100 može fotograf preniesť svoju tvorbu o 100 rokov späť do minulosti.

Objektív sme ponúkli na odskúšanie fotografovi Matejovi Hakárovi a v tomto článku Vám prinášame jeho pocity z fotenia a krátke fotografické série.

Fotograf Matej Hakár testoval nový zaujímavý objektív - Yasuhara MOMO 100

Objektív MOMO 100 prichádza na trh v dobe, kedy sa výrobcovia predbiehajú technicky dokonalými objektívmi. Laboratórne merania nás v tom len utvrdzujú. Výsledkom je dokonalý obraz s minimálnymi fyzikálnymi vadami. Väčšina z nás fenoménu podľahla a stala sa majiteľom slušnej zbierky objektívov. Nie som výnimkou a v oblasti komerčnej fotografie tento trend očakávam.

 

Odložme však technicky dokonalú fotografiu a poďme sa tešiť z jej atmosféry. Tá nie je založená na dodržaní pravidiel. Je vyjadrením vnemu autora - často až intuitívnym.

 

Rovnaký pocit až slobodu som zažil pri testovaní objektívu MOMO 100 z dielne japonskej rodinnej spoločnosti, ktorá na trh prináša nekonvenčné riešenia pre fotografov.

 

Skutočne malý ale prevedením robustný objektív reprodukuje obraz, ktorého predlohou sa mu stal legendárny fotoaparát Vest Pocket Kodak obľúbený predovšetkým v Ázijských krajinách. Jeho charakter obrazu pripomína počiatky piktorializmu v Anglicku a jeho mäkké až snové podanie ostrosti vás nechá chvíľu váhať. Je toto obraz, ktorý od svojich fotografií očakávam? Neprídem o cenné zábery ak budú vyhotovené týmto objektívom? Odporúčam vám tieto otázky neklásť a objektív na bajonet nasadiť a fotiť.

 

Rovnako som po krátkom vnútornom rozpore spravil aj ja a objektív z bajonetu nezložil počas celých veľkonočných sviatkov. Moje skúsenosti si môžete po dlhšom predslove prečítať tu:

 

Veľkosť a konštrukcia:
Manuálne ostriaci objektív s dvoma optickými členmi v jednej skupine si nevyžaduje konštrukčný nárast veľkosti a jeho rozmery sú viac ako priaznivé. Na mojom Nikone D810 sa objektív choval nenápadne a po dlhšej dobe som si zrkadlovku užil aj v uliciach mesta (zväčša tento žáner fotím malým kompaktným fotoaparátom).

 

Ostriaci a cloniaci krúžok poskytujú dostatočný odpor a plynulý chod a nie je im čo v tomto smere a cenovej kategórii vytknúť. Objektív nedisponuje čipom a jeho ovládanie je čisto mechanické a kompatibilné v manuálnom režime fotoaparátu.

 

Optické vlastnosti:
Ohnisková vzdialenosť pre fotoaparáty s veľkosťou čipu kinofilmového políčka (FF) výrobca udáva hodnotu 43mm. Je to jemne predĺžené reportážne ohnisko 35mm alebo skrátené portrétne ohnisko 50mm. Osobne mi vyhovovalo, nakoľko obe spomínané ohniská dôverne poznám a ich stred bol kompromisom, ktorý som ocenil. Svetelnosť objektívu nijak neoslní a jej najnižšia hodnota začína na F6.4 s možnosťou zaclonenia po krokoch EV na hraničných F22. Nakoľko však objektív nepokladám za univerzálne riešenie fotografa s týmto nedostatkom som sa zmieril a prijal jeho predispozíciu na lepšie až stredne náročné svetelné podmienky. Výhodou v nevýhode je že vyššie clonové číslo pri úplnom odclonení objektívu nespôsobuje výraznú - rušivú chromatickú aberáciu, ktorú pokladám za najväčší problém pri objektívoch, ktorých korekčné profily by sme ťažko hľadali u výrobcov softvérov na vyvolanie RAW súborov. Rovnako dobre je na tom aj vinetácia - tú nie je voľným okom pozorovať. Podanie kresby v strede a v rohoch objektívu by nemalo byť veličinou podľa ktorej by sme sa mali pri tomto type objektívu rozhodovať, najmä ak objektív zámerne pracuje so Soft Focus podaním obrazu. Tento Efekt je priamoúmerný výške clonového čísla. Čím nižšie clonové
číslo, tým väčší prejav efektu. S objektívom som prevažne pracoval na F6,4 a F8. Vyššie clonové čísla ma zneistili, nakoľko podanie obrazu nebolo Soft ani Sharp a teda zámer produkovať atmosferické fotografie sa mi nezdal naplnený.

 

Ostrenie:
Manuálnemu ostreniu venujem samostatnú pozornosť. To je vzhľadom na konštrukčné vlastnosti a charakter preneseného obrazu cez optický hľadáčik náročné - pri horších svetelných podmienkach až nemožné. Riešením je fotoaparát prepnúť do režimu Live View a tak ostriť pri pohľade na náhľadový display. Toto riešenie však nepokladám pre pohotových fotografov za najvhodnejšie a radšej odporúčam objektív spoznať a naučiť sa ostriť „intuitívne". Môže to vyznieť ako alchýmia, no pri ohnisku 43mm a najnižšom clonovom čísle F6,4 nejde o žiadnu mikroskopickú prácu s prstencom.

 

Prevažne som ostril na nekonečno (aj pri objektoch v strednom pláne) a pri objektoch v prednom pláne som sa riadil číselníkom na tele objektívu (ten je v rozsahu 0,5m, 1m, 3m, 5m a nekonečno. Čo pokladám za mierne nešťastné je odchýlka hladiny ostrosti v závislosti od zvolenej clony. Pre nižšie clonové a vyššie clonové čísla sú odlišné vodiace body pre presné zaostrenie. Prevedenie je však čitateľné a v praxi zvládnuteľné).

 

Záver:
Objektív nie je určený ako primárne riešenie pre fotografov. Je to riešenie, ktoré správnym výberom predlohy podporí kreatívny zámer fotografa a vyhotoveným fotografiám dodá historický charakter. Či sa ten stane vašim rukopisom, ktorý vás odlíši alebo si nim spestríte svoju vášeň pre fotografiu je voľba na každého z nás.
Osobne som sa s objektívom bavil a momentálne premýšľam ako s ním pracovať ďalej. V galérii prikladám tri krátke fotografické súbory s minimálnym post-produkčným zásahom. Testovaný objektív disponoval bajonetom Nikon F nasadením na FF zrkadlovku Nikon D810.

 

MOMO 100
MOMO 100
MOMO 100
  MOMO 1OO 
 MOMO 100 MOMO 100 MOMO 100
 MOMO 100 MOMO 100 MOMO 100

 

Autor fotografií a článku Matej Hakár www.matejhakar.com

© Všetky práva vyhradené. Fotografie sú chránené autorským zákonom.