Späť na Články

Predstavujeme Vám „makro fotografa“ Tomáša Raka Pridané: 15.05.2011

Tomáš Rak (1981) sa makro fotografii venuje približne 6 rokov a to veľmi intenzívne. Tomáš pôsobí v Londýne a všetko, čo sa naučil a dokázal je výsledkom jeho práce - samouka, ktorý sa nebál experimentovať a skúšať aj s rozobratými objektívmi. V súčasnosti sa venuje mikro fotografii, to znamená, že pre lepšie priblíženie sa k foteným objektom používa mikroskopické objektívy. V oblasti makro a mikro fotografie dosahuje Tomáš Rak vynikajúce výsledky. Jeho fotografie boli publikované vo viacerých zahraničných časopisoch pre fotografov.
 
Fotenie lákalo Tomáša od malička. Ešte ako malý chlapec závidel rodičom fotoaparát. Pri prechádzkach v prírode sníval o tom, že mu rodičia fotoaparát požičajú, aby mohol aj on zvečniť nejaké zábery. V tom čase nemal ani potuchy ako aparát funguje, ale vedel, že to čo vidí v tom malom obdĺžniku, bude aj na fotografii. Očami sa snažil zarámovať rôzne výrezy z prírody do pomyselných obdĺžnikov a predstavoval si, ako by to vyzeralo na fotografii. V tej dobe nemal ani tušenia o tom, že sa učí komponovať. Kým stlačil spúšť fotoaparátu, svoj záber mal kompozične premyslený.  
 
V detstve sa k vysnívanému fotografovaniu nedostal, ale stále o ňom sníval. Niekedy v marci 2004 si kúpil prvý fotoaparát Sony DSC P52. Takže začínal s digitálom. V čase oboznamovania sa s fotoaparátom fotil len kamarátov a rôzne veci okolo seba. Bol z fotoaparátu a z možnosti fotografovania nadšený. Časom sa dozvedel o stránkach, kde sa stretávajú ľudia, ktorých fotenie baví. Prvá stránka, na ktorú sa zaregistroval bola www.vivo.sk . Tak začal vlastne prvý krát publikovať svoje fotografie na internete. Na uvedenej webovej stránke mal Tomáš možnosť konzultovať svoje zábery a radami od v tej dobe skúsenejších fotografov sa snažil zdokonaľovať svoje diela.
 
Publikované fotografie Tomáša Raka
 časopis UK

 

časopis UK

 

The Sun
 Obr.: V oblasti makro a mikro fotografie dosahuje Tomáš Rak vynikajúce výsledky. Jeho fotografie boli publikované vo viacerých zahraničných časopisoch pre fotografov.

Tomáša Raka sme oslovili s prosbou o rozhovor pre návštevníkov a zákazníkov internetového obchodu makrofoto.sk. Naším záujmom bol potešený a my Vám prinášame jeho odpovede na otázky, ktoré Vás určite zaujmú.
 
Makrofoto.sk: Dlhé roky si túžil po svojom vlastnom fotoaparáte. Spomínaš si na pocity, keď si v ruke držal svoj prvý digitál Sony DSC P52?

Tomáš:
Áno, veľmi dobre sa na to pamätám. Bol som veľmi hrdý, keď som si kúpil prvý vlastný fotoaparát, na ktorý som si dokonca musel vziať pôžičku z banky. V tej dobe boli na trhu maximálne 4 megapixelové fotoaparáty a keďže som mal vždy dobré skúsenosti so značkou Sony, investoval som do 3,2 megapixelového kompaktu tejto značky. Na začiatku som fotil snáď všetko možné aj nemožné a hlavne som ho nevedel celé dni pustiť z ruky. Asi to pozná každý, kto si kúpil svoj prvý foťák. Konečne som mohol skúšať všetko čo som chcel bez toho, aby som mal strach, že mám na chvíľu požičaný drahý fotoaparát.
 
Muchy
Makrofoto.sk: Fotoaparát si si zadovážil v roku 2004 a krátko na to si sa začal venovať makro fotografii. Prečo práve makro? Čo ťa na makre lákalo?
 

Tomáš: Môj prvý fotoaparát som vlastne predal po troch mesiacoch, pretože som si kúpil kompaktný fotoaparát tej istej značky s objektívom Carl Zeiss, ktorý mal pre zmenu 5 megapixelov. Kedže som mal doma nejaké šošovky, tak som skúšal pred objektív prikladať tieto sklíčka a výsledky ma očarili. Fotky mali kvôli kvalitnému objektívu nádhernú farebnosť a veľká výhoda bola, že si sedeli aj optickou mohutnosťou, čize aj ostrosť bola fajn. Preto som začal viac fotiť makro kvetov, lebo tieto fotky mi prišli veľmi esteticky pekné. Neskôr som začal fotiť aj hmyz, ale fotky kvetov sa mi v tej dobe páčili viac kvôli krásnej farebnosti. Niekedy vtedy som objavil fotoserver www.fotoaparat.cz, kde boli na tú dobu veľmi slušné makrosnímky hmyzu a ja som ich hltal jednu za druhou s nechápavým výrazom, ako je možné niečo také odfotiť. Vtedy som sa začal na hmyz sústrediť viacej. Veľmi ma bavilo skúmať štruktúry na tele hmyzu, zložené oči muchy, bolo to pre mňa niečo veľmi fascinujúce a neobjavené.

 

Makrofoto.sk: Kto a čo ti najviac pomohlo pri zdokonaľovaní sa v technike fotografovania detailných záberov hmyzu? Mal si v začiatkoch niekoho ako vzor, fotografa, ktorého fotografie ti učarili?

 

VečeraTomáš: No začiatky boli ťažké. Mnoho veciam som vôbec nerozumel, čo ako funguje a prečo to tak funguje. Keď som fotil s kompaktom, mal som iba jednu šošovku, ktorá mi dávala ostré výsledky, ale túžil som po väčšom priblížení. Raz sa mi pokazil môj 5 megapixelovy foťák a musel isť do opravy na výmenu objektívu. Starý objektív mi vrátili s opraveným foťákom a preto som ten pokazený objektív rozobral. Značka Carl Zeiss na ňom ma lákala ho preskúmať s možnosťou nájdenia kvalitných šošoviek vo vnutri. Našiel som jednu malinkú použiteľnú šošovku, ktorá mala priemer asi 3 milimetre a bola vyrobená ako difraktívna šošovka. Toto sklíčko som lepil na objektív fotoaparátu žuvačkou (žuvačku používam aj teraz pri mikro-fotení) a s touto zostavou som odfotil napríklad snehovú vločku skoro na celú fotografiu. Moje zdokonaľovania väčšinou súviseli so skúšaním všetkého možného dokopy a skúmania výsledkov v počítači. Experimentovaním som napríklad zistil, že niektoré šošovky si optickou mohutnosťou sedia s niektorými objektívmi a na iných objektívoch zase vôbec nefungujú. To znamená, že keď ja viem fotiť fajn makro s mojim kompaktom a mojim sklíčkom, ktoré dám pred objektív, tak kamarátov foťák s tým sklíčkom vôbec nemusí spolupracovať, pretože má iný objektív. Mojim veľkým vzorom v tom čase bol Martin Suvák z www.fotoaparat.cz a jeho jedinečné fotky mravcov. Začal som túžiť po zrkadlovke, ktorú som si aj neskôr zaobstaral. Tam som zase skúšal techniky prikladaného objektívu. To znamená, že som k objektívu 70-300 dal opačne objektív 18-55, žiaľ výsledky boli veľmi slabé. Neskôr som si kúpil môj prvý makro objektív, ktorým bola Sigma 50 mm f2.8 macro. To som už začal serióznejšie fotiť makro. Keďže som už mal za sebou zopár rozobratých objektívov, vlastnil som nejaké šošovky, ktoré som k Sigme prikladal. Podarilo sa mi dosiahnuť väčšie priblíženia a už som začínal byť s mojimi výsledkami spokojný. Mojím vzorom bol špičkový makro fotograf Igor Siwanowicz a neskôr som mal ako vzor aj fotografa menom Thomas Shahan, ktorého mnohí poznajú skôr pod menom Opo Terser. Prešiel som rôznymi štádiami, ako fotenie makro objektívmi, starými manuálnymi objektívmi priloženými opačne (väčšinou 28 mm objektivy), až som sa teraz dostal k foteniu s mikroskopickými objektívmi. Tomu sa venujem momentálne a musím sa priznať, že ma to veľmi baví a poskytuje mi to najväčší zážitok z fotografovania.

 

Makrofoto.sk: Mohol by si poradiť naším návštevníkom a zákazníkom, ktorým učarila makro fotografia a chceli by začať s fotením makro, ako začať a čo preto urobiť, aby sa im v tejto oblasti darilo?


Modré šidielkoTomáš: Na začiatok by tam mala byť tá chuť a záujem o makro. Ak tam ta chuť je, určite odporúčam, kúpiť si priamo makro objektív a nie nejaké náhradky, lebo to je iba plytvanie času. Samozrejme, veľa vecí som sa naučil s nemakro príslušenstvom, ale definitívne som sa mohol posunúť dopredu rýchlejšie, keby som mal nejaké informácie, ktoré som získal až rokmi praxe. Úplne najlepší cenovo dostupný objektív s perfektnými výsledkami a dobrým využitím je Canon 100 mm f 2.8 Macro USM alebo Nikon 105 mm f2.8 VR aj keď Nikon je trocha drahší. Prečo o tom hovorím ? Keď som mal Sigmu 50 mm, musel som isť k hmyzu veľmi blízko, čo mi často hmyz odplašilo. Zároveň mi objektív tienil svetlu dopadajúcemu na hmyz. Preto určíte odporúčam minimálne 100 mm objektív na makro. Ďalej záleží na tom, čo človek očakáva od fotenia hmyzu. Môžete fotiť ráno pri východe slnka, vo voľnej prírode, doma alebo veľmi veľké extrémne priblíženia. Pre wildlife fotografa je určíte veľmi potrebný statív, s ktorým sa dá isť až priamo k zemi. Pre fotografa, ktorý má záujem fotiť extrémne priblíženia, je potrebný objektív Canon MP-E 65 mm f2.8 1-5x, ktorý dôkaže objekt priblížiť od mierky 1:1 až po 5:1. Žiaľ Nikon nemá nič podobné tomuto objektívu. Veľmi dobré výsledky som napríklad dosahoval so zostavou: 3x medzikrúžky Kenko DG, Canon 100 mm f2.8 macro a Raynox DCR 250. Dalo mi to priblíženie asi 3:1 a pracovná vzdialenosť bola použiteľná a aj kvalita výstupu bola super. Preto makro fotografom, ktorý majú záujem o väčšie priblíženie určíte odporúčam AF medzikrúžky, ktoré sú síce drahšie, ale odvádzajú skvelú prácu. Predsádka Raynox je takisto skvelá voľba, žiaľ nepasuje na každý objektív. Na niektorom objektíve podáva ostrejšie výsledky, na niektorom jemne zahmlenejšie. Určite zaujímavá vec, s ktorou som sa zatiaľ stretol iba u jedného profesionálneho Švédskeho fotografa menom John Hallmen je, že tento chlapík fotí skladané makro živého hmyzu ráno v prírode. To znamená, že zoberie statív, posuvné makro sánky, nejaké tie objektívy a vybehne na lúku. Tam zo statívu nafotí (pri bezvetrí samozrejme) aj 20 obrázkov jedného hmyzu, ktorý je ešte zabalený v rannej rose, osvetlený okolitým svetlom a tým pádom jeho fotky majú veľmi veľkú hĺbku ostrosti a pritom vyzerajú veľmi prirodzene. Hlavný faktor, aby sa človeku darilo je v tom, že človek musí na sebe pracovať, neuspokojiť sa s priemernými výsledkami, ale skúmať, čo je na jeho fotografiách zlé a čo by mohol vylepšiť. Treba pozerať veľa fotiek na internete a nechať sa pozitívne inšpirovať. Iba usilovná práca prináša výsledky. Je fajn, keď do toho človek vloží ešte aj niečo svoje, aby nezapadol s davom. Samozrejme, keď to zoberiem za tie roky, tak som do toho investoval veľmi veľa času.

 

Makrofoto.sk: Mohol by si nám povedať niečo o fototení makro fotografií a prípadných problémoch, s ktorými sa začínajúci makro fotografi môžu stretnúť?


SrpicaTomáš: Prvý problém, ktorý si pamätám s mojim 100 mm makro objektívom bol, že som niečo fotil vonku v prírode a nemal som veľmi ostrú fotku. Bolo to spôsobené tým, že som mal nízke ISO, vysokú clonu (f10) a 100 mm objektív, číže čas mi pri svetelných podmienkach vyšiel asi na 1/60 sekundy. Preto ľudia, ktorí zvažujú dlhší makro objektív, by mali uvažovať aj o statíve. Fotenie na ostrom slnku nám síce dá fajn rýchly čas, ale taká fotka nestojí svetelne za nič. Najkrajšie prirodzené svetlo na perfektnú fotografiu je ráno pri východe slnka, vtedy je hmyz aj krásne orosený a nehybný alebo pri západe slnka. Druhá dôležitá vec je svetlo. So svetlom je to občas veľmi zložité v makro fotografii. Niektorí ľudia preferujú denné svetlo, niektori zase pekne rozptýlený blesk a niektorí kombináciu oboch. Najdôležitejšie je mať nejakú fajn rozptylku na blesk, aby svetlo nebolo ostré. Najlepšie sa mi osvedčilo, keď rozptylka mala väčšiu plochu a bola veľmi blízko pri hmyze. Vtedy to rozptýlené svetlo vyzerá veľmi prijemne. Preto je dôležitý aj nejaký odpaľovač blesku, aby som blesk nemusel mať v koľajničkách na fotoaparáte. Ďalší problém, ktorý som mal, bola ostrosť fotografií. Treba rozumieť trocha tomu, ako funguje objektív a čo mi je schopný poskytnúť. Nijaký objektív nedokáže isť do nekonečného priblíženia. To znamená, že skoro každý makro objektív 1:1 je schopný podať lepšie priblíženie, ako 1:1 s určitými pomôckami, ale kvalita sa dá udržať na uzde iba chvíľku. Potom už fotka začne byt neostrá a slabo kontrastná. Zväčšenie 5:1 už väčšina makro objektívov nezvláda v prijateľnej kvalite ani s prídavnými pomôckami, ako makrokrúžky a close-up filtre. Okrem Canon MP-E, ktorý je na to vyrobený. Väčšinou to funguje tak, že čím väčšie priblíženie človek fotí, tým menšiu clonu treba použiť kvôli difrakcii. Keď fotím na priblížení 1:1, môžem dosiahnuť fajn výsledky na clone f11, ale pri priblížení 5:1 by som na dosiahnutie podobnej ostrosti musel použiť clonu f4 (uvádzam to ako priklad). Samozrejme, že tam už je hĺbka ostrosti veľmi malá, preto niektorí ľudia preferujú skladať fotky kvôli väčšej hĺbke ostrosti. Dajú sa kúpiť aj špeciálne objektívy ako Carl Zeiss Mikrotar, Leitz Photar, JML a mikroskopické objektívy, ktoré majú veľmi veľké priblíženie. Pri použití týchto objektívov už ale treba fotografie skladať kvôli extrémne malej hĺbke ostrosti.

 

SkákavkaMoje fotografie sú často krát upravované v Photoshope, najmä tie mikroskopické zábery. To znamená, že moje fotografie nie sú farebne reálnym obrazom hmyzu a nie sú určené pre ľudí, ktorí chcú skúmať hmyz a jeho verné prirodzené farby (entomológovia). Ja fotím hmyz čisto ako hobby a niekedy nemám ani vedomosť o tom, čo fotím. Väčšinou moje fotky prejdú veľkou úpravou k čomu patri aj pridávanie saturácie, ktorú ja veľmi obľubujem. Ja osobne sa za profesionála ani experta nepovažujem, makro je pre mňa zábavka, koníček. Z tohto dôvodu moje fotografie určíte netreba považovať za niečo reálne, pravé, ale skôr niečo čo predstavuje trocha umenie, farebnosť, zaujímavé štruktúry, symetričnosť a podobne. Zároveň by som začínajúcich makro fotografov chcel upozorniť na to, že hmyz, ktorý fotim s mikroskopickými objektívmi je mŕtvy! Osobne preferujem fotenie živého hmyzu, žiaľ pri tomto štýle fotenia to zatial inak neviem. Za toto som kritizovaný milovníkmi prírody a inými makro fotografmi.

 

Makrofoto.sk: Tomáš, ďakujeme Ti za Tvoje rady a odporúčania pre našich návštevníkov. Srdečná vďaka za úprimné slová a v mene internetového obchodu makrofoto.sk Ti prajeme veľa spokojnosti v Tvojej fotografickej tvorbe, pevnú ruku a hlavne dobré svetlo. Nech sa Ti darí objavovať makro a mikro detaily aj naďalej a tešíme sa na Tvoje ďalšie oku lahodiace fotografie.


Tomáš: Ďakujem aj ja, nech sa budúcim makro fotografom darí v tomto krásnom koníčku a nech sú spokojní s vašimi produktmi.


Kontakt na Tomáša: http://www.flozya.com

Diskusia k článku: http://www.facebook.com/pages/makrofotosk