Reverzný krúžok - makro pre začiatočníkov Pridané: 15.09.2011

Makro fotografia môže byť jedným z najkreatívnejších a zábavných spôsobov fotografovania. Fotografovanie, možno viac než ktorýkoľvek iný druh umenia, je spojené s horlivým pozorovaním. Čím viac budete pozorovať, tým viac uvidíte. Keď sa pri pozorovaní sústredíte na detaily, objavíte cez objektív úplne nový svet. Kvetinová záhrada je pre fotografa pekná paleta farieb, ale pre makrofotografa je záhrada nekonečným ihriskom možností.

Najlepší spôsob ako zachytiť zložité detaily kvetín, hmyz alebo iné drobné predmety je použiť tipy, triky a kúzla makrofotografie. Obvykle sa makro fotí so špeciálnym objektívom, ktorý vám umožní dostať sa k fotenému predmetu veľmi blízko, ale s trochou vynaliezavosti si môžete vyrobiť úžasné detailné zábery aj bez makro objektívu.

Reverzné krúžky

Reverzné krúžky sú adaptéry s filtrovým závitom na jednej strane a bajonetom (mechnizmus na prichytenie objektívu k telu fotoaparátu) na strane druhej. Objektív je pripojený k reveznému krúžku jeho filtrovým závitom, a bajonetovou stranou reverzného krúžka sa pripevní k telu fotoaparátu.

Krúžok si kupujete podľa typu bajonetu na tele fotoaparátu (Nikon, Canon, Olympus a pod.) a podľa priemeru objetívu, s ktorým ho chcete používať.
Použitie reverzného krúžka ponúka možnosti fotografovania makro 1:1 s ostrým obrazom v strede fotografie a menej ostrým zobrazením po okrajoch.

Pre fotenie makrofotografií existujú špecializované makro objektívy, ale ich najväčšou nevýhodou pre začínajúcich makrofotografov je ich cena. S použitím reverzných krúžkov môžete nazrieť do tajov makrofotografie za cenu približne 10 až 15 Eur.

Reverzne kruzkyObrátený objektív

Objektív fotoaparátu je navrhnutý tak, aby zaberal široký zorný uhol a záber preniesol na oveľa menšiu plochu senzora alebo filmu. Toto vám umožní zachytiť obrovské krajiny na senzor o rozmeroch 36 x 24 mm. Zoomovaním meníte zorný uhol záberu. Pre zjednodušenie si stačí uvedomiť, že objektív mení veľké veci na malé. A teraz si predstavte, že ste objektív priložili k fotoaparátu opačne. V tomto prípade sa zmení aj jeho funkcia a predmety nám bude meniť z malých na veľké (pozri znázornenie na obrázku nižšie).

Obrateny objektiv

Obrátením objektívu teda môžete získať skvelé makro výsledky , ale budete potrebovať špeciálny adaptér - "reverzný krúžok".
Pri použití reverzného krúžka na obrátenie objektívu a jeho prichytenie k telu fotoaparátu, nie ste odkazaní na kompatibilitu objektívu so značkou fotoaparátu. To znamená, že keď napríklad objektív Nikon obrátite reverzným krúžkom určeným pre Canon, môžete ho pripevniť na telo fotoaparátu Canon.

Ktorý objektív je najvhodnejší na použitie s reverzným krúžkom? Najlepšie je vyskúšať niekoľko objektívov a sami zistíte, ktorý vám bude najviac vyhovovať. V zásade by ste mali použiť čo najkratší objektív s dobrou svetelnosťou, aby nedochádzalo k vinetácii. Objektívy skúšajte jednoduchým otočením a priložením k telu fotoaparátu. Rukou ho pridržte a druhou rukou pohybujte foteným predmetom v smere od a k objektívu a skúšajte takýmto spôsobom zaostriť.
Na základe odporúčaní makrofotografov, je najlepšie použiť pevný 50 mm objektív. Tieto objektívy majú zvyčajne veľmi dobrú svetelnosť a zároveň veľký clonový otvor. Kvalita obrazu je vynikajúca, pretože je v ňom pomerne veľmi málo optiky, cez ktorú musí svetlo prejsť, kým dopadne na senzor alebo film. S reverzným krúžkom sa dajú použiť aj zoomové objektívy bez nejakých väčších problémov.

Najväčšou výhodou fotenia makrofotografie pomocou obráteného objektívu je úsporu nákladov. Namiesto nákupu drahých makro objektivov môžete použiť objektív, ktorý už máte. Pri obrátenom objektíve prichádzate o všetky automatické funkcie fotoaparátu, ale fotenie bude možné manuálne. (Pre zachovanie AUTO funkcií je možné pre obrátený objektív použiť napr: Novoflex reverzný systém EOS-RETRO.)

Strata schopnosti fotiť v AUTO režime nie je až taký problém, pretože manuálne ostrenie je preferovaný spôsob zaostrovania pre makrofotografiu. Nájdete si rovinu zaostrenia pred objektívom a budete musieť pohybovať buď predmetom alebo fotoaparátom, aby ste fotený objekt mali v tejto rovine. Hĺbka roviny ostrosti je veľmi malá, takže zo začiatku budete mať menšie problémy, aby ste ju našli.

Jedinou nevýhodou fotenia s obráteným objektívom, je možnosť znečistenia optiky prachom, nechceným dotykom a nebezpečenstvo poškriabania nechráneného zadného člena objektívu.

Obrateny objektiv Postupy

Hĺbka ostrosti pri fotografovaní metódou obráteného objektívu je veľmi malá. Odporúčam používať statív a diaľkové spúšte, alebo samospúšť, pretože i jemné stalčenie spúšte pohne fotoaparátom a fotený objekt sa dostane mimo hĺbku ostrosti.

Tu je niekoľko tipov ako na makro s obráteným objektívom:
1.) Nastavte ostrenie na manuálne. Autofokus jednoducho nebude fungovať. Nebudete môcť zaostriť otáčaním krúžku, ale budete musieť pohybovať celým fotoaparátom alebo fotografovaným objektom. Môže sa stať, že fotografovaný objekt bude niekedy v rovine ostrenia približne 1 cm pred objektívom.
2.) Použite krátku ohniskovú vzdialenosť (malý zoom) v situáciách, kde je predpoklad, že fotografia bude v rohoch tmavšia.
3.) Použite malú clonu (s veľkou F hodnotou) pre maximálnu hĺbku ostrosti. Čím väčšie zväčšenie, tým menšia hĺbka ostrosti.
4.) Vypnite vstavaný blesk. Fotografovaný objekt bude príliš blízko objektívu, čiže pri odpálení vstavaného blesku vám objektív fotografovaný objekt zatieni. Ak môžete, použite bezdrôtový alebo externý blesk.
5.) Sebamenší pohyb môže spôsobiť neostrosť. Z toho dôvodu požite káblovú, alebo bezdrôtovú spúšť. Môžete využiť aj samospúšť, ale to vyžaduje mimoriadne veľkú dávku trpezlivosti.

Prajeme Vám veľa zdaru a krásnych záberov pri skúšaní fotografovania makra s obráteným objektívom s využitím reverzných krúžkov.